Kauppapuutarhaliitto mukaan Suomi 100 -ohjelmaan

Itsenäinen Suomi täyttää sata vuotta vuonna 2017. Se on Suomen suuri vuosi, joka rakennetaan yhdessä. Juhlavuosi synnyttää tekoja, elämyksiä ja ohjelmaa. Se elää koko Suomessa, koko vuoden 2017. Tekojen kautta tarkastellaan Suomen itsenäisyyden vuosisataa, nykyhetkeä ja tulevaisuutta.

Valtioneuvoston kanslia on liittänyt Kauppapuutarhaliitto ry:n Puutarhojen Suomi -hankkeen Suomen itsenäisyyden satavuotisjuhlavuoden 2017 ohjelmaan. Valtioneuvoston kanslian ratkaisu perustuu hakemuksessa esitettyyn suunnitelmaan, joka arvioinnin mukaan täyttää Suomi 100 -hankehallituksen asettamat perusedellytykset Suomi 100 -ohjelmalle.

Tämä tarkoittaa, että suomalainen kasvihuoneviljely on virallisesti mukana juhlistamassa satavuotiasta Suomea. Luonnollisesti hanke tuo merkittävää lisänäkyvyyttä suomalaiselle kasvihuoneviljelylle, yrittäjyydelle, lähiruoalle ja –kukille sekä alan ihmisille.

Kauppapuutarhaliitto voi allekirjoittaa kaiken hankkeeseen liittyvän näkyvyyden virallisella Suomi 100 -juhlalogolla.

Sadan puutarhan kierros keväällä

Kierrämme keväällä 2017 sata jäsenyritystämme. Kukin haastateltava yrittäjä kertoo omin sanoin, miksi juuri hän haluaa kasvattaa paikallisia vihanneksia ja kukkia oman alueensa suomalaisille. Viljelijät puhuvat omin sanoin, aitoina, suoraan oman alueensa ihmisille, omalla kielellään ja murteellaan.

Näin syntyvät viestit jaetaan suomalaisten nähtäville Kauppapuutarhaliiton ylläpitämien sosiaalisen median kanavien välityksellä. Näillä noin 20 kanavallamme on tällä hetkellä yli 100 000 seuraajaa. Lisäksi jaamme tietoa hankkeesta useiden eri verkkosivustojemme kautta.

Ilmoita puutarhasi mukaan!

Lähiruokaa ja -kukkia suomalaisille

Haluamme kertoa suomalaisille, miten suomalaisuus näkyy siinä, mitä päivittäin syömme. Ja että ruoka tulee läheltä. Meille lähiruoan tuottaminen on arjen isänmaallisuutta, vastuullisuutta, työllisyyttä, maaseudun elävänä pitämistä ja huoltovarmuutta. Myös lähikukat ovat useimmiten oman asuinseudun kasvatteja.

Taustalla on havaintomme, että yhä suurempi osa suomalaista yhtäältä arvostaa kotimaisuutta, mutta toisaalta yhä harvempi ymmärtää, mitä suomalaisuus käytännössä on. Näytämme sen sadassa puutarhassa tallennettujen kuvien kera.

Uskomme suomalaisten mielellään näkevän, mistä heidän lähiruokansa ja -kukkansa tulevat. Yhteinen katsojamäärä voi helposti nousta kymmeniin, todennäköisesti satoihin tuhansiin.

Yritysten tulovaisuudenusko lujittuu

Hankkeella on tärkeä merkitys myös viljelijöille. Suomalaiset puutarhat elävät arjessaan kovassa kilpailutilanteessa, jossa oman aseman säilyttäminen vaatii jokapäiväisiä ponnistuksia. Suomalaiset kuluttajat ovat kuitenkin valinnoillaan osoittaneet, että puhdas ja turvallinen lähituotanto on heille tärkeää.

Yrittäjien yhteinen esiintyminen toisille suomalaisille lisää yrittäjien yhteenkuuluvuutta ja lisää tulevaisuudenuskoa. Yrittäjät ovat mukana rakentamassa Suomea, siksi tämä hanke toteuttaa osaltaan erityisen hyvin Suomi 100 -juhlavuotta.

ILMOITA PUUTARHASI MUKAAN!

Lisätiedot ja yhteydenotot:

Kauppapuutarhaliitto ry
Toiminnanjohtaja Jyrki Jalkanen
jyrki.jalkanen (a) kauppapuutarhaliitto.fi
Twitter: @JyrkiJalkanen

SuomiFinland100 tunnus valkoinen RGB
vastuullisuusNETTI basilvastuullisuus Jannerepo222Liisa Lindroth Y1C123511Keskitalonpuutarha Oy Lasse Y1C1646