Perjantaina 12.9 vietetään kansallista kukkasipulipäivää ja silloin monissa Suomen päiväkodeissa ja kouluissa nousee hymy lasten huulille. Kauppapuutarhaliitto lahjoittaa noin kuutenkymmeneen päiväkotiin ja kouluun paketin, joka sisältää kolmesataa kukkasipulia. Sipulit istutetaan rakennuksen pihapiiriin ja näin voidaan antaa monelle lapselle ensimmäinen kokemus sipulin istuttamisesta ja kasvun ihmeen seuraamisesta seuraavana keväänä.

- Tempauksesta on kehittynyt vuosittainen syksyinen tapahtuma ja nyt ollaan liikkeellä jo 19. kerran. Järjestämme tapahtuman yhteistyössä Kansainvälisen Kukkasipulikeskuksen kanssa, Kauppapuutarhaliiton toiminnanjohtaja Jyrki Jalkanen kertoo.

Samassa yhteydessä Kauppapuutarhaliitto järjestää myös Väriä Pihoille -kampanjan jonka aikana lahjoitetaan yhteensä 3000 kevätkukkien sipulia koristamaan julkisrakennusten piha-alueita. Hakemusten perusteella mukaan valitaan yhteensä 30 kohdetta, joille kullekin lahjoitetaan sata kukkasipulia. Mukaan voi ilmoittaa oman paikkakunnan palvelutalon, terveyskeskuksen tai muu julkisen piha-alueen, joka kaipaisi keväistä kukkaloistoa. Ainoa ehto on, että hakemuksen jättäjä organisoi kukkasipuleiden istutustalkoot.

Väriä Pihoille -kampanjaan voi osallistua lähettämällä hakemuksen yhteystietoineen osoitteeseen:Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.. Hakemuksia vastaanotetaan 30.9.2014 asti.

Kun kaikki kolmesataa kukkasipulia puhkeavat kukkaan on koulujen, päiväkotien ja muiden julkisaluiden pihoilla odotettavissa oranssin, punaisten, valkoisten ja sinisten sipulikukkien väriloistoa. Viihtyisä ja kauniisti kukkiva piha-alue piristää ja virkistää mieltä sekä houkuttelee viettämään aikaa ulkona. Kukkasipuleista on iloa myös tulevina vuosina niiden noustessa aina uudelleen kukkimaan keväisin.

Tiedotusvälineiden edustajat toivotetaan tervetulleeksi vierailulle kouluihin ja päiväkoteihin kukkasipuleiden istutuspäivänä. Kukkasipulilahjoitusten saajat löytyvät paikkakunnittain Kauppapuutarhaliitton internet sivuilta kohdasta Tiedotteet/ajankohtaista/Kukkasipuleilla väriä julkispihoille.