Adventista käynnistyvän joulukukkasesongin odotetaan yltävän noin sadan miljoonan euron myyntiin tänäkin vuonna. Summa vastaa edellisvuosien tasoa.

– Joulu on yhä yksi kukka-alan tärkeimmistä hetkistä. Viime vuosina noin kuukauden kestävän sesongin myynti on yltänyt sadan miljoonan euron tasolle. Talouden epävarmuudesta huolimatta uskomme joulukukkien löytävän tiensä tunnelman tuojiksi suomalaisiin koteihin ja työpaikoille, sanoo toiminnanjohtaja Jyrki Jalkanen Kauppapuutarhaliitosta.

Kauppapuutarhaliitossa nähdään joulun vahvojen perinteiden ohjaavan paljon kuluttajien käyttäytymistä. Joulukukat ovat tulleet osaksi suomalaista joulunviettoa jopa ennen joulukuusien käyttöä, siis jo 1800-luvun loppupuolella. Kukilla on siten hyvin vakiintunut asema, eikä niistä ihan helpolla luovuta. Kukat ovat myös varsin edullisia joulutunnelman tuojia, mikä sekin vaikuttaa niiden suosioon.
Liiton arvion mukaan noin 80 prosenttia kotitalouksista hankkii joulukukkia joko omaan käyttöön tai joulutervehdyksiin toisille. Suosituimpia joulun kukkia vuodesta toiseen ovat kaikille tutut joulutähdet, ritarinkukat, hyasintit ja tulppaanit. Näistä valtaosa viljellään Suomessa, joten ne ovat kotimaisia lähikukkia parhaimmillaan.

Jouluun valmistautuminen on käynnistynyt jo lähes vuosi sitten. Niin joulukukkien määrä kuin laatukin on pääosin päätetty jo edellisessä tammikuussa. Silloin viljelijät ovat jättäneet taimi- ja sipulitilauksensa. Tilauksiin puolestaan on ratkaisevasti vaikuttanut, millaisia kukkia suomalaiset ovat edellisjouluna kaupoista koteihinsa kantaneet.

Perinteiden noudattaminen näkyy hyvin myös joulukukkien värivalikoimissa. Joulutähdissä perinteinen punainen on vahvin noin 70 prosentin osuudellaan, mutta valkoisten osuus nousee kaiken aikaa. Niitä on kohta jo kolmannes joulutähdistä Myös ritarinkukissa punaiset ja oranssit ovat hallitsevia värejä. Hyasinteissa puolestaan kaikkien kolmen päävärin eli vaaleanpunaisen, valkoisen ja sinisen osuus alkaa olla yhtä suuri.