Joulu tietää vilkasta aikaa kotimaisille kukkaviljelijöille sekä muille kukka-alan ammattilaisille. Kauppapuutarhaliitto arvio noin kuukauden mittaisen joulukukkakauden myynnin arvoksi noin sata miljoonaa euroa. Se on noin viidennes koko vuoden kukkaostojen arvosta. Kotimaisten joulukukkien osuus koko joulukukkamyynnistä on noin puolet.

– Kukat ovat pitäneet hyvin paikkansa yhtenä joulun keskeisistä elementeistä. Jopa 80 prosenttia kotitalouksista käyttää joulukukkia joko oman joulun luomiseen tai joulutervehdyksiin. Kaikista vuoden juhlista juuri jouluna kukkien käyttöaste kotitalouksissa nousee huippuunsa, kertoo toiminnanjohtaja Jyrki Jalkanen Kauppapuutarhaliitosta.

Joulu on lähikukkien juhlaa. Parhaimmillaan joulukukat viljellään jopa omalla paikkakunnalla, jolloin ne ovat tuoreita ja siten kestäviä. Lähellä tuotettu tarkoittaa myös ekologisuutta, sillä kukkia ei ole tarvinnut kuljettaa ympäri Eurooppa. Lähikukkien vahvuuksia ovat myös tuotannon eettisyys ja työpaikkojen luonti kotimaahan.

Suomalaisten halu viettää jouluaan perinteisin tavoin näkyy joulukukkien valikoimissa. Jo vuosikymmenten ajan ylivertaisia suosikkeja ovat joulutähdet, hyasintit, ritarinkukat ja myös tulppaanit. Jonkin verran viljellään muitakin kotimaisia kukkia, kuten atsaleoja, jouluruusuja, tulilatvoja ja annansilmäbegonioita.

Myös värivalikoimat ovat vahvasti jouluiset. Noin 70 prosenttia joulutähdistä on punaisia, loput lähinnä valkoisia. Ritarinkukistakin 70 prosenttia on joulunpunaisia tai oranssinpunaisia loppujen ollessa lähinnä valkoisia. Hyasinttinsa suomalaiset haluavat jouluista tunnelmaa tuomaan joko valkoisina, sinisinä tai vaaleanpunaisina.