Tänäkin vuonna kesäkukkia tuotetaan Suomessa noin 40 miljoonaa ruukkua yhteensä kuudensadan yrittäjän voimin. Tuotanto on jakautunut tasaisesti ympäri Suomen, isojen puutarhojen lisäksi joukkoon mahtuu paljon pieniä paikallisia puutarhoja. Kuluttajille vierailu runsaasti kukkivissa kasvihuoneissa on jo sellaisenaan elämys. Puutarhalla asiakas voi valita laajasta valikoimasta haluamansa tuotteet ja saada hoito-ohjeita suoraan taimien kasvattajalta. Asiakkaat luottavatkin tutun yrittäjän tuotteisiin, joten he palaavat kukkaostoksille muuttolintujen tavoin joka kevät.

Orvokin jälkeen tuotetuin kesäkukka on petunia, jonka suosion takana on runsas ja vaihteleva värivalikoima. Petuniaa onkin helppo yhdistellä erilaisiin kesäkukkaistutuksiin, kunhan valoa on riittävästi. Pelargoni pitää edelleen pintansa kolmanneksi tuotetuimpana kesäkukkana ja nyt siitäkin on tarjolla jalostetumpia lajikkeita, kuten pienikukkainen ja röyhelölehtinen enkelipelargoni.

Kuluttajien valinnat ohjaavat kesäkukkien lajikkeiden kehittelyä. Puutarhoilla pyritäänkin tuottamaan juuri sitä, mitä asiakas haluaa ostaa. Uusista kukkatrendeistä voidaan poimia tuotantoon sellaiset lajikkeet, jotka sopivat pohjoiseen kasvihuoneviljelyyn ja menestyvät ruukussa myös asiakkaan parvekkeella tai terassilla.

Toukokuun alussa puutarhoilta myydään viileyttä kestäviä kesäkukkia, kuten orvokkeja, joiden myyntikausi on nyt parhaimmillaan. Lämpöaalto saattaa kuitenkin ruuhkauttaa puutarhamyymälät ja silloin ostoskoriin sujahtaa myös muitakin kesäkukkia, kuten samettikukkaa ja lobeliaa. Kasvihuoneympäristöön tottuneet taimet kannattaa kuitenkin totuttaa ulkoilmaan vähitellen.