Nuorille suunnattu elintarvikemainonta ja sosiaalinen paine suuntaavat nuorten aikuisten ruokailutottumuksia epäterveelliseen suuntaan. Tämän päivän 18–35-vuotiaat nuoret aikuiset eivät ole muunlaista ruokakulttuuria kokeneet. Ruuan runsaus, ravintoloissa syömisen arkipäiväistyminen, pitkälle jalostetut einekset ja annoskokojen kasvu on heille täysin normaalia. Seurauksena on se, että niin kutsuttu Y-sukupolvi lihoo kovaa vauhtia.

Vihannesten syöjinä nuoret aikuiset ovat pahnanpohjimmaisia. Erityisesti länsimaiden nuorille kasvikset eivät maistu, vaikka ne todistetusti auttavat pitämään painon kurissa. Pikaruoka, pitkälle jalostetut einekset ja erilaiset naposteltavat sisältävät runsaasti tyydyttyneitä rasvoja, suolaa ja sokeria. Nämä vaikuttavat hyvin paljon nuorten aikuisten energiansaantiin.

salaattietukansi2  

Lähde: The Global Fruit & Veg Newsletter, Allman-Farinelli, Partridge, Roy, Nour; Dietary behaviours of young adults born into an obesogenic environment, 2016.

Salaattiin sopii proteiinilisä 

Salaatti pitää energisen nuorenkin nälkää paremmin, kun lisää siihen proteiinipitoisia ruoka-aineita. Pavut ja herneet, juustot, kananmuna, linssit sekä kana tekevät salaattiateriasta ruokaisamman ja täyttävän.

Salaatista tulee proteiinilisän avulla oikea ateria, ja se pitää myös verensokerin tasaisempana. Kokeile vaikka näitä: kesäpäivän salaatti, juustoinen versosalaatti , Välimeren kurkkusalaatti tai yrttinen savuporo-pastasalaatti

Vihannestiskit tarjoavat vaihtoehtoja 

Kesällä kannattaa kokeilla erilaisia salaatteja, tomaatteja ja yrttejä - nyt eletään vuoden parasta salaatti-aikaa. Suunnittele piknik tai pidä salaattipäivä. Reseptipankit ja blogit pursuavat uusia vinkkejä, joita lomalainenkin ehtii kokeilla. Tee siis retki salaattiaterioiden terveelliseen maailmaan ja löydä ihania, uusia makuja kokeiltavaksi!

 

viestintäpäällikkö

Minna Rantala, 050 3090 558

Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.