SIENIVIIKKO 13. - 19.4.2015

Viljellyt sienet ovat kevyttä ja terveellistä syötävää. Ne sopivat niin alkuruokiin, pääruokiin kuin erilaisiin keittoihinkin. Sienet sopivat nautittavaksi sekä tuoreena että paistettuna tai kypsennettynä grillissä. Sieni onkin puhdas ja monipuolinen herkku. Ja mikä parasta, niitä on saatavilla ympäri vuoden!

Sienten viljelyllä on tuhatvuotinen historia

Kiinassa puuta lahottavia sieniä, kuten siitakesieniä, on viljelty jo tuhat vuotta sitten. Euroopassa sienten viljelyn pioneereina toimivat ranskalaiset, jotka aloittivat herkkusienten viljelyn 1600-luvun puolivälissä. Ranska oli johtava herkkusienten tuottajamaa vielä toisen maailmansodan jälkeenkin. Suomessa sienten kaupallisen viljelyn sanotaan alkaneen 1940-luvun lopulla. Tunnetuin viljelty sieni on valkoinen herkkusieni. Eri sienilajien vuosittainen yhteistuotantomäärä on Suomessa noin kaksi miljoonaa kiloa.

Sienet ovat hyväksi terveydelle

Kotimaisten sienitutkimusten perusteella on todettu, että sienet sisältävät runsaasti hyviä ravintoaineita. Niiden terveysvaikutuksista tulisikin puhua ja kirjoittaa paljon nykyistä enemmän. Sienten rasvapitoisuus on olematon (alle 1 %), ja sadassa grammassa tuoreita sieniä on hiilihydraatteja noin 3-5 grammaa. Energiaa sienet sisältävät noin 35-40 kcal/100 g. Natriumia sienissä on vain vähän, joten ne sopivat hyvin myös verenpainettaan tarkkaileville.

Aloita grillikausi kevyesti sienillä!

Ruskea herkkusieni ja uusi ruskea Jumbo-herkkusieni sopivat hyvin grillattaviksi, sillä ne ovat rakenteeltaan kiinteämpiä kuin valkoinen serkkunsa. Kokonsa puolesta ruskea Jumbo-herkkusieni sopii hyvin myös täytettäväksi, sen halkaisija on 4,5 senttimetristä ylöspäin.

Lisätietoja sienten viljelystä:

Mykora Oy

Myynti

Juha Lindstedt

02 83877142

044 5350655

Tuotanto

Kaisa Heponeva

044 573 4012

Mykora Oy on johtava pohjoismainen sieniä viljelevä elintarvikeyritys. Yritys tuottaa vuosittain noin 1,5 miljoonaa kiloa Champ-herkkusieniä kotimaan ja ulkomaiden kauppoihin sekä suurkeittiöihin.

Kouvolan Elimäellä sijaitseva Kauppapuutarha Tapio Koivula Ky on palkittu vuoden 2014 parhaana kukkaviljelmänä Suomessa. Kevään ryhmä- ja amppelikasveistaan tunnettu Tapio Koivulan luotsaama puutarha sai palkinnon tiistaina Kauppapuutarhaliitto ry:n vuosikokouksen yhteydessä Tampereella.

Palkitsemisen perusteissa todetaan yrityksen johdonmukaisesti ja määrätietoisesti kehittäneen kukkatuotantoaan. Yritys tunnetaankin todellisena laatutarhana niin lähialueella kuin kauempanakin. Yrityksellä on puoli hehtaaria kasvihuoneita, mikä tekee siitä selvästi valtakunnan keskikokoa suuremman. Yritystä on kehitetty määrätietoisesti niin tuotteiden kuin tuotannonkin osalta. Kotimaiset Kasvikset ry on auditoinut yrityksen vuonna 2010.
Puutarhan tuotannon rungon muodostavat kevätmyynnin ruukku- ja ryhmäkasvit sekä amppelit. Ruukku- ja ryhmäkasveja kasvatetaan keväällä yli 300 000, ja amppeleita vajaat 15 000 ruukkua. Aiemmin viljeltiin syksyisin myös runsaasti joulutähtiä, mutta niiden viljely on supistunut Koivulalla hyvin pieneksi. Yritys keskittyi kokonaan kukkaviljelyyn 1986, kun viimeisetkin tomaatit poimittiin huoneista.

Valtaosa puutarhan kukista päätyy enintään parin tunnin ajomatkan päähän puutarhasta. Tuotannosta yli puolet toimitetaan sopimusviljelynä kuntien ja seurakuntien istutuksiin haudoille, puistoihin ja muihin julkisiin paikkoihin. Osa kasveista myydään jälleenmyyjille, ja noin viidennes päätyy puutarhalle ajelevien kuluttajien matkaan. Keväisille ostos- ja elämysreissuille tullaan pitkienkin matkojen päästä.

Vahvaa perheyrittäjyyttä
Tapio Koivula on jo kolmannen polven puutarhayrittäjä. Hänen isovanhempansa rakensivat ensimmäisen lasikasvihuoneen jo vuonna 1951 viljeltyään sitä ennen erilaisia puutarhakasveja maanviljelyksen ohella. Yrityksessä ovat mukana sisko Eila Kuusikunnas sekä kummankin sisaruksen lapset eli serkukset Niklas Koivula ja Kimmo Kuusikunnas. Keväällä 2014 tehtyjen omistusjärjestelyjen myötä he ovat nyt jo yrityksen neljättä sukupolvea.
– Uskoa tulevaisuuteen riittää. Pojat eivät lainkaan epäröineet, kun tuli aika ratkaista yrityksen jatkuvuus, Tapio Koivula selvittää.

Kukkien laatutuottajapalkinnon myöntää vuosittain Kotimaiset Kasvikset ry. Tunnustus on myönnetty vuodesta 1994 lähtien. Vastaavat laatutuotannon tunnustukset myönnetään myös yhdelle avomaavihannesten, ruokaperunan, kasvihuonevihannesten sekä marjojen tai hedelmien viljelijälle.

Lisätietoja:
Tapio Koivula
Kauppapuutarha Tapio Koivula Oy

Kauppapuutarhaliitto ry
Jyrki Jalkanen 0400 800268 ja 09 7288 2120

Yksi Euroopan vanhimmista puutarha-alan ammattinäyttelyistä – Lepaa 2014 – täyttää 50 vuotta. Juhlanäyttely järjestetään Hattulan Lepaalla 14.–16. elokuuta.

Lepaan puutarhanäyttely järjestettiin ensi kerran syyskuussa 1964 pienimuotoisena kone- ja työnäytöksenä viljelijöiden koulutuspäivien yhteydessä. Tuolloin mukana oli vajaat 30 näytteilleasettajaa ja noin 300 kävijää.

Nyt juhlavuoden näyttely tulee olemaan kaikkien aikojen suurin. Mukana on noin 200 näytteilleasettajaa, ja kolmen päivän aikana tapahtumaan odotetaan noin 10 000 kävijää kaikkialta Suomesta, lähimaista ja Keski-Euroopasta.

Näyttelyn tarjonta on tavattoman laaja tarjoten esimerkiksi avomaa- ja kasvihuoneviljelijöille uusinta tekniikkaa, tarvikkeita energiaratkaisuja, kevään 2015 uusia kukka- ja vihanneslajikkeita, tutkimusta ja palveluita. Tapahtuman näyttävimpiä ovat laajat koneosastot, joilla esitellään uusinta uutta esimerkiksi puistojen, viheralueiden ja golfkenttien hoitoon ja kunnossapitoon.

Näytteilleasettajat ovat ilmoittaneet kymmenistä uutuuksista, jotka esitellään ammattilaisille ensi kerran nimenomaan Lepaalla.

Tapahtumaan liittyy myös seminaareja, tietoiskuja, opastettuja kierroksia eri aiheista sekä kolme puutarha-alan SM-kilpailua, nimittäin golfissa, ruohonleikkauksessa ja laatikonkasauksessa.

Tapahtuman järjestävät Kauppapuutarhaliitto ry, Hämeen ammattikorkeakoulu ja Lepaan Oppilaskunta ry.

Syyskuu on vuoden parasta aikaa sienestäjille ja sieniherkkujen ystäville. Mikäli metsään ei kuitenkaan ehdi, voi kotimaisten viljeltyjen sienten satoa poimia myös markettien ostoskoriin. Kotimaisia erikokoisia viljeltyjä herkkusieniä ja siitakesieniä on tarjolla läpi vuoden.Tuoreista sienistä saa loihdittua monenlaisia keveitä herkkuja, ja niitä on myös helppo säilöä myöhempää käyttöä varten.

Kotimaisten viljeltyjen sienien satoa voi kerätä marketin hyllystä kotiin läpi vuoden. Sienet ovat heti käyttövalmiita ja niitä voi käyttää lähes ruokaan kuin ruokaan. Aikainen ja aurinkoinen kevät on innostanut ensimmäiset kokkaajat grillin ääreen. Sienet sopivatkin hyvin grillaukseen: ne pitävät kosteatkin täytteet hyvin sisällään ja ovat terveellinen sekä kevyt vaihtoehto.

Sadonkorjuu tehdään käsityönä
Kotimaiset herkkusienet kasvavat hygieenisissä olosuhteissa pimeässä. Niiden kasvualusta koostuu oljista ja turpeesta. Sienirihmaston kylvämisen jälkeen ensimmäinen sato saadaan noin kolmen viikon kuluttua.
– Sienten viljelyssä sadon tuottoa voidaan säätää sesonkien mukaan. Valmis sato kerätään käsin suoraan myyntipakkauksiin Champ tuotteiden markkinoinnista vastaava Heidi Rapila-Mäyrä kertoo.

Heti valmiit herkkusienet
Valkoinen herkkusieni (Agaricus bisporus) on maailman tunnetuin tuoresieni. Herkkusienet ovat helppokäyttöisiä, ja ne voidaan pilkkoa ruoan sekaan ihan sellaisenaan. Ruskea herkkusieni on valkoisen sisarensa tavoin aromikas ja se tuo ruoanlaittoon vaihtelua ulkonäöllään. Molemmat herkkusienet ovat maultaan hentoja ja pähkinämäisiä. Valkoisia ja ruskeita herkkusieniä viljellään Mykora Oy:llä vuositasolla yhteensä 1,3 miljoonaa kiloa. Ruskeiden herkkusienten tuotantomäärä on kasvussa.

Portobellot ovat isoja herkkusieniä
Kotimaisista viljellyistä herkkusienistä kookkain on portobello, jonka halkaisija voi olla jopa kymmenen senttiä. Se on isoksi kasvanut herkkusieni, joka on kasvaessaan kerännyt maltoonsa enemmän makua ja aromia. Portobello syödään kypsennettynä ja se sopii hyvin lisäkkeeksi täytettynä, gratinoituna tai sellaisenaan pihvin tavoin.

Siitakesienet viljellään kotimaisessa koivupurussa
Siitakesienien (Lentinula edodes) sadonkorjuu ajoitetaan sen mukaan, minkä kokoisena tuote halutaan myydä. Minisiitakkeet sopivat kypsennettynä kaikkeen ruoanlaittoon: keittoihin, kastikkeisiin, wokkeihin ja lisukkeeksi. Jumbosiitakkeet sopivat käytettäväksi minisiitakkeen tavoin. Siitakesienet viljellään luonnonmukaisesti kotimaisessa koivupurussa ja ne ovat erityisesti aasialaisen keittiön suosiossa. Siitakkeita viljellään vuosittain yhteensä noin 35 000 kiloa.

Kohtele hellävaraisesti
Ennen ruoaksi valmistamista herkkusienet puhdistetaan: turve harjataan kevyesti tai pyyhkäistään talouspaperilla. Tarvittaessa sienet voi nopeasti huuhdella kylmällä vedellä. Huuhdotut sienet kuivataan esimerkiksi talouspaperilla. Tuoresienet säilyvät kylmässä, +2 – 5 asteessa. Irrallisina ostetut tuoresienet kannattaa säilyttää paperipussissa veden haihtumisen estämiseksi.

Grillatut kala-kasvisvartaat
800 g kalafileitä (ahventa, siikaa, kuhaa tai haukea)
1 kesäkurpitsa
150–200 g tuoreita herkkusieniä
8 pientä tomaattia tai 12 kirsikkatomaattia

Marinadiin:
4 rkl rypsiöljyä
1 rkl sitruunanmehua
2 rkl omenaviinietikkaa
2 tl juoksevaa hunajaa
suolaa
pippuria

Lisäksi:
8 varrasta

Pane vartaat likoamaan kylmään veteen, jos käytät puisia vartaita. Märkinä ne eivät grillissä syty niin herkästi palamaan.

Leikkaa kalafileet sen kokoisiksi paloiksi, että pystyt pujottamaan ne vartaisiin. Pienen, ohuen fileen voi pujottaa kaksinkerroin taitettuna palana, isosta haukifileestä saa säännöllisiä kuutioita. Sekoita marinadin ainekset ja nosta kalapalat marinoitumaan muun valmistelun ajaksi tai jääkaappiin pariksi tunniksi.

Leikkaa kesäkurpitsa reiluiksi kuutioiksi. Halkaise herkkusienet, jos ne ovat kookkaita.

Pujota vartaisiin vuorotellen kalaa, kesäkurpitsaa, sieniä ja kokonaisia tomaatteja.

Grillaa vartaat miedohkolla lämmöllä. Sivele vartaisiin marinadia ja kääntele vartaita välillä.

Vinkki: Voit kypsentää kala-kasvisvartaat myös leivinpaperin päällä pellillä 225-asteisessa uunissa noin 15 minuutin ajan.

SIENIVIIKKO 14. ­– 20.4.2014