Kouvolan Elimäellä sijaitseva Kauppapuutarha Tapio Koivula Ky on palkittu vuoden 2014 parhaana kukkaviljelmänä Suomessa. Kevään ryhmä- ja amppelikasveistaan tunnettu Tapio Koivulan luotsaama puutarha sai palkinnon tiistaina Kauppapuutarhaliitto ry:n vuosikokouksen yhteydessä Tampereella.

Palkitsemisen perusteissa todetaan yrityksen johdonmukaisesti ja määrätietoisesti kehittäneen kukkatuotantoaan. Yritys tunnetaankin todellisena laatutarhana niin lähialueella kuin kauempanakin. Yrityksellä on puoli hehtaaria kasvihuoneita, mikä tekee siitä selvästi valtakunnan keskikokoa suuremman. Yritystä on kehitetty määrätietoisesti niin tuotteiden kuin tuotannonkin osalta. Kotimaiset Kasvikset ry on auditoinut yrityksen vuonna 2010.
Puutarhan tuotannon rungon muodostavat kevätmyynnin ruukku- ja ryhmäkasvit sekä amppelit. Ruukku- ja ryhmäkasveja kasvatetaan keväällä yli 300 000, ja amppeleita vajaat 15 000 ruukkua. Aiemmin viljeltiin syksyisin myös runsaasti joulutähtiä, mutta niiden viljely on supistunut Koivulalla hyvin pieneksi. Yritys keskittyi kokonaan kukkaviljelyyn 1986, kun viimeisetkin tomaatit poimittiin huoneista.

Valtaosa puutarhan kukista päätyy enintään parin tunnin ajomatkan päähän puutarhasta. Tuotannosta yli puolet toimitetaan sopimusviljelynä kuntien ja seurakuntien istutuksiin haudoille, puistoihin ja muihin julkisiin paikkoihin. Osa kasveista myydään jälleenmyyjille, ja noin viidennes päätyy puutarhalle ajelevien kuluttajien matkaan. Keväisille ostos- ja elämysreissuille tullaan pitkienkin matkojen päästä.

Vahvaa perheyrittäjyyttä
Tapio Koivula on jo kolmannen polven puutarhayrittäjä. Hänen isovanhempansa rakensivat ensimmäisen lasikasvihuoneen jo vuonna 1951 viljeltyään sitä ennen erilaisia puutarhakasveja maanviljelyksen ohella. Yrityksessä ovat mukana sisko Eila Kuusikunnas sekä kummankin sisaruksen lapset eli serkukset Niklas Koivula ja Kimmo Kuusikunnas. Keväällä 2014 tehtyjen omistusjärjestelyjen myötä he ovat nyt jo yrityksen neljättä sukupolvea.
– Uskoa tulevaisuuteen riittää. Pojat eivät lainkaan epäröineet, kun tuli aika ratkaista yrityksen jatkuvuus, Tapio Koivula selvittää.

Kukkien laatutuottajapalkinnon myöntää vuosittain Kotimaiset Kasvikset ry. Tunnustus on myönnetty vuodesta 1994 lähtien. Vastaavat laatutuotannon tunnustukset myönnetään myös yhdelle avomaavihannesten, ruokaperunan, kasvihuonevihannesten sekä marjojen tai hedelmien viljelijälle.

Lisätietoja:
Tapio Koivula