Tuoreita ruukkuyrttejä käytetään monipuolisesti. Ilman basilikaa moni ruoka tuntuisi laimealta, ja korianteri on tärkeä maku monissa aasialaisen keittiön herkuissa. Kiinnostus ruokaan ja ruuanlaittoon on voimissaan, ja uudenlaisia makuja ruokiin saa helposti juuri yrteillä.

Ruukkuyrtit ovat suosittuja
Ruukkuyrttejä viljellään Suomessa vuoden ympäri. Yrttien viljely on kymmenen viime vuoden aikana yli kaksinkertaistunut. Niitä viljellään noin 30 kasvihuoneyrityksessä. Suomalaiset pitävät yrteistä, ja niiden lisääntyneeseen käyttöön on vaikuttanut muun muassa ruuanlaiton kansainvälistyminen. Yrtit vetoavat moniin aisteihin. Niistä saadaan ruokiin makua, tuoksua ja väriä. Yrtit ikään kuin viimeistelevät ruuan – ilman suolaa.

Uusia yrttejä markkinoille
Kuluttajat saavat jatkuvasti ilokseen uusia yrttejä. Kasvihuoneyrittäjät etsivät uusia tuotteita koko ajan. Ideoita löytyy muun muassa kuluttajilta, ulkomaanmatkoilta, messuilta, ruoka-alan ammattilaisilta ja trendeistä. Uuden yrttituotteen tulee sopia suomalaisten makuun ja ruokiin. Ulkonäön tulee olla myös kohdallaan. Uusi tuote päätyy kuluttajan lautaselle monen vaiheen jälkeen, kuten testien, viljelynopettelun ja koemarkkinoinnin jälkeen.

TOP TEN YRTIT:
1) tilli