Viljelyneuvoja laatii kasvinsuojeluaineiden koetoiminta - ja minor use -hakemuksia ja toimii koetoiminnassa yhteyshenkilönä viljelijöiden ja kasvinsuojeluaineita toimittavien yritysten välillä.

Viimeistään marraskuussa 2015 kaikkien kasvinsuojeluaineita käyttävien kasvihuoneviljelijöiden tulee olla suorittanut pakollinen kasvinsuojelututkinto. Yrittäjän lisäksi tutkinto vaaditaan puutarhalla kaikilta niiltä henkilöiltä, jotka jollakin tavalla ovat tekemisissä kasvinsuojelun kanssa. Koulutus on vapaaehtoinen, mutta tutkinto pakollinen. Tutkinto on uusittava viiden vuoden välein.

Kasvinsuojeluaineiden koetoiminta vain jäsenille
Kauppapuutarhaliitto hakee vuosittain koetoimintalupia kasvinsuojeluaineille, joita ei ole vielä rekisteröity Suomeen, mutta joiden tehokkuutta käytännön viljelmillä halutaan testata. Näin voidaan edesauttaa uusien kasvihuoneviljelyyn soveltuvien aineiden rekisteröintiä Suomeen.

Tukes on myöntänyt Kauppapuutarhaliitolle 2015 koetoimintaluvan viidelle kasvinsuojeluaineelle. Näitä valmisteita saa siis näihin tarkoituksiin käyttää vain, jos viljelijällä on Kauppapuutarhaliiton myöntämä koekäyttölupa. Muu käyttö ja oma maahantuonti ovat laittomia ja voivat johtaa sakkoihin sekä tuotteiden myyntikieltoon.

salaatti