Kotimaiset Kasvikset ry:n sirkkalehtimerkki on suomalaisten puutarhatuotteiden – vihannesten, marjojen, hedelmien, kukkien sekä taimistotuotteiden ja ruokaperunan laatumerkki. Vuonna 1989 käyttöön otettu tunnus on yksi suomalaisten parhaiten tuntemista brändeistä.

Sirkkalehtimerkki vaikuttaa myönteisesti kuluttajien ostopäätöksiin.
- 90 % suomalaisista (10+) tuntee sirkkalehtimerkin
- 80 % suomalaisista pitää sirkkalehtimerkillä varustettuja tuotteita turvallisempina kuin tuotteita, joissa merkkiä ei ole
- 70 % suomalaisista pitää sirkkalehtimerkillä varustettuja tuotteita parempilaatuisina kuin tuotteita, joissa merkkiä ei ole

Sirkkalehtimerkki takaa tuotteen sataprosenttisen kotimaisuuden. Myös tuotteiden laatu on korkea: sirkkalehtimerkkiä saa käyttää vain ekstra- ja ykkösluokan tuotteissa. Kaikille syötäville kotimaisille puutarhatuotteille ja perunalle on tarkoitettu puhtaasti kotimainen -merkki. Kauniisti kotimainen -merkki on puolestaan tarkoitettu kotimaisille leikko- ja ruukkukasveille sekä ryhmä- ja amppelikasveille.

Tunnusta tuotteissaan käyttävät viljelijät ja pakkaamot ovat tehneet sirkkalehtimerkin käyttöoikeudesta kirjallisen sopimuksen Kotimaiset Kasvikset ry:n kanssa. Lisäksi yritys täytyy olla Laatutarha-auditoitu. Sekä Laatutarha-auditoinnin että sirkkalehtimerkin käyttöoikeuden voi tilata AnnaMarja Vilanderilta Puutarhaliitosta, 0400 480 664, annamarja.vilander (a) puutarhaliitto.fi.

www.puhtaastikotimainen.fi

www.kauniistikotimainen.fi