Huhtikuun viimeisenä perjantaina yhteensä 121:ssä koulussa ja päiväkodissa vietetään orvokkipäivää. Kohteet saavat tuona päivänä lahjoituksena kevään ensimmäisiä ryhmäkasveja, orvokkeja, istutettavakseen. Mukana on myös vanhainkoteja.

– Orvokkipäivän tarkoituksena on piristää kohteiden ympäristöä ja pihoja, joihin ei monessa tapauksessa pystytä muuten hankkimaan istutuksia. Tempauksen ideana on tietenkin myös tutustuttaa lapsia istutuspuuhiin ja antaa heille piristävä ulkoilmahetki arjen keskelle, kertoo viestintäpäällikkö  Minna Rantala Kauppapuutarhaliitosta.

Kauppapuutarhaliitto on järjestänyt orvokkitempauksen useana vuotena vapun tienoilla. Orvokit lahjoittavat paikalliset ryhmäkasviviljelijät, kohteiden lähipuutarhat. Tänä vuonna mukana on 37 ryhmäkasviyritystä, jotka lahjoittavat kasveja yhteensä 121 kohteeseen. Jokainen kohde saa vähintään 50 orvokkia, joten yhteenlaskettuna ilostuttavia kevätkasveja tulee olemaan tuhansia.

– Haluamme tutustuttaa lapsia myös kasvien hoitoon, sillä mielestämme se on tärkeä osa kasvatusta. Orvokkipäivän ansioista lapset pääsevät seuraamaan ja hoivaamaan työnsä tuloksia kevään ja kesän edetessä.

Orvokki on ylivoimaisesti Suomen suosituin ryhmäkasvi: sitä viljellään yhteensä noin 10 miljoonaa ruukkua. Sitkeä orvokki viihtyy hyvin ulkona jo huhtikuussa, sillä se kestää jopa muutamia pakkasasteita.

Katso orvokkipäivän kohteet
Lataa orvokkikuvia

orvokkipaiva
 Pahimpien pakkasten lauhduttua kukkailoa voi laajentaa sisältä ulos. Maaliskuun ehdoton sesonkikukka, tetenarsissi, sopii tähän tehtävään mainiosti, sillä se ei säikähdä pientä kylmyyttä. Pienen totuttelun jälkeen tetenarsissi pärjää jopa kymmenessa pakkasasteessa.

Helppohoitoinen tete

Ostotilanteessa kannattaa valita vielä hieman nupullinen tetenarsissi, jolloin kukista saa nauttia pidempään. Ruukkunarsissi kannattaa siirtää viljelyruukusta isompaan, vedenpitävään ruukkuun. Narsissia ei tarvitse kastella joka päivä, mutta kannattaa tarkkailla, että multa pysyy kosteana erityisesti pakkasella. Narsissit voivat näyttää pakkasyön jälkeen nuukahtaneilta, mutta ne piristyvät auringossa nopeasti. Kuihtuneiden kukkien leikkaaminen uudistaa kukkaryhmän ja auttaa uusien kukkien kasvamista. Narsissia, kuten muitakaan kevään sipulikukkia ei tarvitse lannoittaa, sillä sipulissa on kaikki kasvin tarvitsema voima ja ravinto. Tetenarsissin voi ilmojen lämmettyä istuttaa puutarhaan, missä se ilahduttaa kukinnallaan taas seuraavana keväänä.

Muita maaliskuun sesonkikukkia

Tetenarsissin ohella toinen maaliskuinen sipulikukka on sinisenä ja valkoisena ilahduttava helmililja. Kasvin kellomaiset kukat muodostavat tiiviin tertun, jotka auettuaan tuoksuvat miellyttävästi. Helmililjaruukun voi istuttaa uudelleen esimerkiksi ison lasimaljan sisään, jossa se saa runsaasti valoa ja lämpöä. Helmililjan voi tetenarsissien tapaan istuttaa kukinnan jälkeen puutarhaan.

Maaliskuu kukkii myös ruukuissa. Kotimaisia kukkivia ruukkukasveja on saatavilla keväällä runsaasti. Kotia voi nyt ilahduttaa muun muassa paavalinkukalla, krysanteemilla, ruusubegonialla, tulilatvalla tai vaikka kiinanruusulla.
tetetiedotteeseen
Kotimaisia tulppaaneita on ollut tarjolla jo ennen joulua, mutta vasta tammikuussa Suomen suosituimman leikkokukan määrät alkavat kasvaa voimakkaasti ja niistä saadaan nauttia aina pääsiäiseen saakka. Värit ja lajikkeet vaihtelevat sesongin edetessä.

Tärkein kotimainen leikkokukka

Suomalaiset ovat olleet vuosikymmeniä asukaslukuun suhteutettuna maailman ahkerimpia tulppaanien ostajia. Tulppaani on leikkokukista ylivoimaisesti kaikista tärkein viljeltävä. Viime vuonna viljeltiin ennätysmäärä: noin 80 miljoonaa tulppaania.
– Tänä vuonna ei päästä aivan niin isoihin lukuihin, sillä pääsiäinen on tänä vuonna aikaisemmin, joten sesonki on lyhyempi. Muiden Pohjoismaiden tavoin Suomi lukeutuu maailman kärkikaartiin tulppaaneiden ystävänä, sanoo toiminnanjohtaja Jyrki Jalkanen Kauppapuutarhaliitosta.

Värikäs, helppohoitoinen ja edullinen

Tulppaanien hinnat ovat lompakkoystävällisiä ja keväiset värit houkuttelevat talven keskellä. Tulppaaneja saa liki jokaisesta marketista. Jos tahtoo erikoisempia lajikkeita, kannattaa suunnata kukkakauppaan.

Jos tulppaaneista haluaa ryhdikkäitä, kuivillaan myynnissä olleista tulppaaneiden varsista napsaistaan veitsellä pari senttiä pois, ja laitetaan maljakkoveteen kääreineen noin puoleksi tunniksi ryhdistäymään. Kun ne ovat imeneet vettä, kääreen voi ottaa pois ja tulppaanit voi asetella haluamallaan tavalla. Jos haluaa luonnollisemman kimpun, jossa tulppaanit ovat eläväisemmät ja kaartuvat, nestejännityksen ei tarvitse olla niin vahva.

Maljakkovesi on hyvä vaihtaa pari kertaa viikossa ja veden vaihdon yhteydessä varsia voi lyhentää. Uuden imupinnan avulla kukka saa paremmin vettä. Tulppaanikimppu ilahduttaa maljakossa noin viikon. Tulppaani kestää hyvin viileyttä ja se säilyy pidempään jos kimppua voi pitää välillä viileässä.

Kotimainen, tuore lähikukka

Tulppaanien tuoreuden ja kestävyyden kannalta on tärkeää, että ne ovat kotimaassa viljeltyjä. Lähes kaikki Suomessa myytävät tulppaanit ovatkin täällä kasvatettuja. Näin voidaan varmistaa tuoreet kukat lyhyillä kuljetusmatkoilla ja nopeat toimitukset kukkamyyntipisteisiin. Kotimainen tulppaani saavuttaa siis kuluttajan erittäin tuoreena, mikä parhaimmillaan takaa jopa viikon mittaisen valloittavan kukinnan.

IMG 3479

Tärkeimmän kotimaisen leikkokukan – tulppaanin – paras ominaisuus eli valtavan laaja värien kirjo paranee vuosi vuodelta. Kauppapuutarhaliiton kokoamien tietojen mukaan kuluvan talvena Suomessa viljellään jo yli 350 eri lajiketta. Tämä on selvästi enemmän kuin kertaakaan aikaisemmin.

Muutos on merkittävä, jos sitä vertaa menneisiin vuosiin. Lajiketarjonta alkoi kaventua, mikä jopa uhkasi tulppaanin suosiota. Vain muutaman värin tarjonta ei vastannut kuluttajien mielikuviin moni-ilmeisestä ja -värisestä kevään ensi airueesta. Lajiketarjonnan monipuolistuminen näkyy hyvin tulppaanin valmisnipuissa. Jo yli kolmannes myytävistä nipuista on kirjavia sekanippuja.

Lajikkeet vaihtuvat nopeasti

Vaikka lajikkeita on runsaasti, kaikkia ei viljellä läpi talven. Tästä pitää huolen sekä kysyntä että eri lajikkeiden ominaisuudet. Viime vuoden lopulle lokakuusta jouluun Suomessa oli viljelyssä liki 40 eri lajiketta. Ymmärrettävästi valkoisilla ja punaisilla lajikkeilla oli merkittävin rooli. Tammikuussa valikoima kaksinkertaistuu.

Tämän vuoden tammikuussa eri lajikkeita oli tuotannossa noin sata. Myös värien määrä laajeni kattamaan kaikki päävärit ja -sävyt.

Helmikuu on tulppaanien superkuukausi. Lajikemäärä on parhaillaan huipuissaan, ja niitä on pitkälti toista sataa erilaista. Myös kaikki erikoistulppaanit ovat myös ehtineet markkinoille.

Maaliskuu jatkuu vielä vilkkaana tulppaanikuukautena, mutta sitä sävyttävät kaksi merkittävää sesonkia eli naistenpäivä kuun alussa ja pääsiäinen lopussa. Niinpä kuun alussa painopiste on jonkin verran punaisissa ja tietenkin kuun lopussa keltaisissa lajikkeissa.

– Lajikekirjon monipuolistuminen tarkoittaa sitäkin, että useita lajikkeita on saatavissa vain hetkellisesti. Pienimmät viljelyerät kun saattavat olla vain joitakin tuhansia kukkia, ja ne valmistuvat myyntiin parin kolmen päivän sisällä. Seuraavan kerran niitä saattaa siis saada vasta vuoden kuluttua!, kertoo Kauppapuutarhaliiton toiminnanjohtaja Jyrki Jalkanen.

Yhteensä 74 miljoonaa

Suomen tulppaanilajikkeiston kiistaton kuningatar on keltainen Yellow Flight. Sen osuus kaikista kuluvan talven tulppaaneista on vajaat kuusi prosenttia. Kymmenen eninten viljellyn tulppaanin osuus on neljännes kaikista noin 74 miljoonasta tämä talven tulppaanista.

Nyt helmikuussa tulppaanitarhoilla on erityistä säpinää, sillä joka päivä kasvihuoneista poimitaan noin miljoona tulppaania, ja koko helmikuussa noin 25 miljoonaa. Tulevan maaliskuun tulppaanimäärä on myös noin 25 miljoonaa, mistä aivan kuun lopulle ajoittuva pääsiäinen siirtää painopisteen kuun lopulle.

Screenshot 2018 02 23 10.24.20
Kotimaisia hyasintteja on tänä vuonna kasvatettu yli kaksi miljoonaa kasvia. Edullisuutensa vuoksi hyasintteja voi kantaa kotiin useammankin kuin yhden. Kotiin kanto on helppoa, sillä hyasintti ei viileyttä hätkähdä. Kevyt kääre riittää suojaamaan kukkaa kotiin asti.

Hyasintin kukka aukeaa kodin lämmössä muutamassa päivässä. Kukat levittävät ympärilleen perinteistä joulun tuoksua, joka on upean kukinnon lisäksi suurin syy hyasintin suosioon. Väreinä on tarjolla perinteiset valkoinen, vaaleanpunainen ja sininen. Pääsiäisen erikoisuus on keltainen hyasintti, joten tapaamme tätä kasvia vielä keväämmälläkin.

Hyasinttia ei saa kastella liikaa, jotta varsi ei veny liian pitkäksi. Jos varsi kuitenkin pääsee kasvamaan liikaa pituutta, sen voi napsaista kauniiksi leikoksi maljakkoon, jossa se saa toisen elämän. Hyasintti viihtyy viileässä ja jos sen voi nostaa yöksi viileään, kukinnasta on iloa pidempään.

Erityisesti nuoremmat kuluttajat ovat ottaneet hyasintin suursuosikikseen viime vuosina. Hyasinttia pidetään trendikkäästi esillä nuppuvaiheessa, sipuli ja mullat esillä. Nuoremmat kuluttajat viehättyvät eniten valkoisesta tai vaaleanpunaisesta hyasintista, varttuneemmat ottavat koko värikirjon.

Joulukukat helppo hävittää tai uusiokäyttää

Parhaiden päiviensä jälkeen joulukukat eivät jää pölyttymään nurkkaan vaan ne on kätevä joko kompostoida tai käyttää uudelleen. Täysin kukkineen hyasintin voi vielä siirtää ulos huurtumaan kauniin väriseksi. Ritarinkukan voi saada myös kukkimaan uudelleen, jos sitä pitää kukinnan jälkeen hyvässä valossa, ja vaihtaa mullat keväämmällä. Ilmojen lämmettyä sen voi siirtää ulos.
Kauniistikotimainen iso uutiskirje