Kauppapuutarhaliitto järjestää vuosittain useita kasvihuoneissa viljeltyjen vihannesten ja kukkien menekinedistämiskampanjoita. Kuluttajakampanjointi on sesonkipainotteista. Välineinä käytetään vahvasti verkkoa ja sosiaalista mediaa, printtimainontaa, ulkomainontaa, mainontaa kauppojen sisällä sekä erilaisia tempauksia. Mediaa palvellaan tiedotteilla, kuvapankilla ja henkilökohtaisella palvelulla. Kauppapuutarhaliitto on mukana messuilla ja järjestää tapahtumia.
Rahoitus
Kukka- ja vihanneskampanjoita tehdään kultakin rahoittajaryhmältä saatavan rahoituksen pohjalta. Kukka- ja vihanneskampanjoissa kotimaisuus ja siihen liittyvät ominaisuudet tuodaan vahvasti esille. Mainostoimikunnat päättävät jäseniltä kerättyjen menekinedistämisvarojen käytöstä.
Lista kukkien mainosmaksuun vuonna 2023 osallistuneista yrityksistä
Lista vihannesten mainosmaksuun vuonna 2023 osallistuneista yrityksistä
Kukkien menekinedistäminen
Kukkien menekinedistämiskampanjointi on hyvin sesonkipainotteista. Viestinnän huippukohtia ovat sipulikukkien aika tammikuulta pääsiäiseen sekä kevään kotimaiset ruukkukasvit, ryhmäkasvit ja amppelit sekä joulukukat. Kauppapuutarhaliitto organisoi Suomen toimenpiteet joulutähtien Stars for Europe-kampanjassa, joka rahoitetaan eurooppalaisten joulutähtipistokkaiden toimittajien toimesta. Kukkasipulien menekinedistäminen hoidetaan yhteistyössä hollantilaisen kukkasipulialan iBulb-organisaation kanssa. Pelargonikampanjaa tehdään yhdessä Pelargonium for Europe-kampanjan kanssa. Kukkakampanjoita tehdään kultakin rahoittajaryhmältä saatavan rahoituksen pohjalta. Kukka- ja vihanneskampanjoissa kotimaisuus ja siihen liittyvät ominaisuudet tuodaan vahvasti esille.
Vihannesten menekinedistäminen
Kauppapuutarhaliitto järjestää vuosittain useita kasvihuoneissa viljeltyjen vihannesten menekinedistämiskampanjoita. Tuotteet ovat tomaatti, kurkku, paprika, salaatit, tuoreet yrtit, sienet sekä idut ja versot. Viestinnän teemoina ovat tuoreus, puhtaus, turvallisuus, paikallisuus, viljelijät, lähiruoka, työllistäminen, eettisyys ja ekologisuus. Vihanneskampanjoita tehdään saatavan rahoituksen suhteessa.
Kampanjoiden kanavia:
Kukat, Kauniisti kotimainen:
www.kauniistikotimainen.fi
www.facebook.com/kauniistikotimainen
www.youtube.com/kauniistikotimainen
www.instagram.com/kauniistikotimainen
Vihannekset, Puhtaasti kotimainen
www.puhtaastikotimainen.fi
www.facebook.com/puhtaastikotimainen
www.youtube.com/puhtaastikotimainen
www.instagram.com/puhtaastikotimainen
www.tiktok.com/@puhtaastikotimainen