Sirkkalehtimerkki vastuullisuuden ja luotettavuuden kärjessä
Sirkkalehtimerkki on jälleen vahvistanut asemansa yhtenä Suomen arvostetuimmista alkuperämerkeistä. Tuore Taloustutkimuksen toteuttama bränditutkimus osoittaa, että Sirkkalehtimerkki on paitsi tunnettu ja luotettu, myös erottuu edukseen brändimielikuvassa sekä asiakastyytyväisyydessä.
Korkea tunnettuus ja asiakastyytyväisyys
Tutkimuksen mukaan Sirkkalehtimerkin tunnettuus on erittäin korkea: 95 prosenttia suomalaisista tunnistaa Sirkkalehtimerkin. Naisilla tunnettuus on vielä korkeampi, heistä jopa 98 prosenttia tunnistaa merkin. Myös asiakastyytyväisyys on merkillä erittäin korkea. Sirkkalehtimerkki sai tutkimuksessa brändiä käyttävien suositteluhalukkuudessa parhaat pisteet verrattuna muihin alkuperämerkkeihin. Jopa 87 prosenttia koki asiakastyytyväisyyden erittäin hyväksi. Lisäksi brändiä käyttävien suositteluhalukkuudessa Sirkkalehtimerkki sijoittuu toiseksi verrattuna muihin alkuperämerkkeihin. 59 prosenttia brändin käyttäjistä suosittelee merkin tuotteita.
Luotettavin ja vastuullisin alkuperämerkki
Tutkimuksessa Sirkkalehtimerkin brändimielikuva yhdistettiin erityisesti kotimaisuuteen, laatuun ja turvallisuuteen. Muihin alkuperämerkkeihin verrattuna Sirkkalehtimerkki saa parhaat pisteet luotettavuus- ja vastuullisuus- brändimielikuvissa. Näiden lisäksi suurin osa vastaajista kokee merkin myös helposti lähestyttäväksi ja nykyaikaiseksi.
Hyvä vastine rahalle
Tuotteiden käyttäjät arvioivat, että Sirkkalehtimerkityistä tuotteista saa parasta vastinetta rahalle verrattuna muihin alkuperämerkkeihin. Tutkimuksen mukaan merkin tuotteita käyttävistä kuluttajista 72 prosenttia kokee saavansa merkistä vastinetta rahalleen, kun tuoteryhmän keskiarvo on 63 prosenttia.
Miksi valita Sirkkalehtimerkitty tuote?
Sirkkalehtimerkki on selkeä valinta vastuullisuutta ja kotimaisuutta arvostaville kuluttajille. Merkki edustaa suomalaista laatua ja kestävyyttä. Tutkimustulokset vahvistavat, että merkin käyttäminen tuotteissa on vahva viesti luotettavuudesta ja arvojen mukaisesta toiminnasta.
Sirkkalehtimerkki on suomalaisten puutarhatuotteiden – vihannesten, marjojen, hedelmien, ruokaperunan, kukkien sekä taimistotuotteiden alkuperämerkki. Sirkkalehtimerkki on ainoa merkki, joka takaa tuotteen 100 prosenttisen kotimaisuuden. Sirkkalehtimerkkiä saa käyttää vain ekstra- tai ykkösluokan tuotteissa.
Tunnusta tuotteissaan käyttävät viljelijät ja pakkaamot ovat tehneet Sirkkalehtimerkin käyttöoikeudesta sopimuksen Kotimaiset Kasvikset ry:n kanssa. Sopimuksessa viljelijät ja pakkaamot sitoutuvat noudattamaan Laatutarha-ohjeistoa, jossa kiinnitetään erityisesti huomiota tuotannon ympäristövaikutuksiin, henkilöstön hyvinvointiin ja tuotteiden turvallisuuteen.
Kysely on toteutettu Taloustutkimuksen Internetpaneelissa. Tiedot on kerätty 8.10.–14.10.2024. Tutkimuksen kohderyhmänä on 15–79-vuotiaat suomalaiset. Tutkimukseen vastanneita on 1060. Menetelmä ja kysymyslomake on sama kuin Taloustutkimuksen Brändien arvostuskonseptissa, mutta tämä on toteutettu ad hoc tutkimuksena erikseen.
Tutkimuksen teetti Kotimaiset kasvikset ry. Ry:n jäsenjärjestöjä ovat Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry, Svenska Lantbruksproducenternas Centralförbund rf , Kauppapuutarhaliitto ry ja Hedelmän- ja Marjanviljelijäin liitto ry.